Redactie — algemeen0 reactie(s) — di 12 maart 2019, 16:40

Locatie van 112-beller sneller en nauwkeuriger beschikbaar

NEDERLAND – Bel je met 112? Dan kan de meldkamer nu nog sneller de hulp naar de juiste plaats sturen, dankzij Advanced Mobile Location (AML), een voor Nederland nieuwe techniek. Centralisten van de meldkamers kunnen nog tijdens een 112-gesprek zien waar bellers die gebruik maken van een mobiele telefoon zich bevinden.

Snelle, accurate en betrouwbare locatiebepaling is van groot belang om burgers in nood sneller en efficiënter te helpen en de hulpdiensten beter te faciliteren bij de hulpverlening. AML wordt voor Android-telefoons vanaf versie 4.0 in maart 2019 per provider ingevoerd. In de loop van 2019 werkt AML ook op iPhones.

Hoe werkt het?
Als je 112 belt, gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om jouw locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Android-telefoons tijdens het 112-gesprek vanzelf jouw locatiegegevens naar de centralist die je op dat moment aan de lijn hebt. De centralist vraagt daarnaast ook nog zelf waar je bent, om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt alleen zo lang je belt met 112, ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist beaamt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking: ‘De vraag ‘Waar bent u?’ is in sommige gevallen, onder druk van de situatie, een lastige vraag. Soms weten mensen in nood het even niet meer, of is de precieze locatie niet makkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML geeft de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord en dat kan het verschil maken, zeker als elke seconde telt!’.

Bron: Brandweer.nl

Deel dit artikel

Reacties

Reageren is uitgeschakeld.

Ook interessant

Weersverwachting Bunschoten

Volg ons

Volg ons